Mahmoud Sajjadi/ دی ۱۷, ۱۳۹۶/ رشد شخصی, مهارت های حرفه ای/ 0 comments

برند شخصی مفهومی نسبتا جدید می باشد که اولین بار در سال ۱۹۹۷ توسط تام پیترز در قالب مقاله ای با عنوان برندی که شما نامیده می شوید مطرح گردید. در این مقاله تام پیترز مفهوم شرکت من را مطرح نمود, شرکتی که در آن هرکس مدیر خودش در نظر گرفته می شود و مهمترین کار او در این شرکت این است که بازاریاب ارشد برای برند شخصی خود باشد. پیترز معتقد است، یک برند شخصی می تواند به عنوان یک مزیت رقابتی در نظر گرفته شود که به فرد کمک کند تا به اهداف شخصی اش دست پیدا نماید.

بازاریابی شخصی در طول دهه ها توسط چهرهای سرشناس در میان هنرمندان, ورزشکاران حرفه ای, مدیران شرکت ها و سیاستمداران اغلب برای کسب اعتبار و نفوذ مورد استفاده قرار گرفته است, اما برندسازی شخصی را می توان فراتر از آن دانست چرا که فرد از طریق کشف خود واقعی و کسب ویژگی های لازم برای رسیدن به اهداف شخصی اش, خود را متمایز ساخته و در معرض دید دیگران قرار می دهد.

برند شخصی و بازاریابی شخصی - سید محمود سجادی

برند شخصی و بازاریابی شخصی – سید محمود سجادی

برندشخصی را می توان چهره عمومی فرد دانست که نیازمند به هم تراز شدن شخصیت درونی با آنچه به دیگران ابراز می شود می باشد. اگر فرد بتواند چنین کاری را مدیریت نماید در واقع کنترل طرز فکر دیگران نسبت به خود را در دست گرفته است. در حقیقت برای ایجاد یک برند شخصی نباید میان زندگی خصوصی و وجه عمومی فرد تفاوتی وجود داشته باشد. هنگامیکه فرد بزرگترین نقاط قوت خود را بداند,  برند شخصی متمایز و قوی خواهد داشت.

فرآیند ایجاد برند شخصی

در اولین گام افراد باید به درون خود بنگرند تا ویژگی های متمایز کننده کلیدی خود را بیابند, سپس به تنظیم یک بیانیه برند شخصی انگیزاننده بپردازند و در آن چشم انداز, رسالت و هرآنچه که برای‌ آنها دارای اهمیت است و وجه منحصر به فرد به آنها می دهد را مشخص نمایند. در انتها استراتژی لازم برای دست یافتن به آنها را تنظیم نمایند.

نکته مهمی که در برندسازی شخصی باید به آن توجه نمود, متخصص بودن در یک حوزه مشخص می باشد. چرا که اگر فردی بخواهد برای همه افراد همه چیز باشد نتیجه آن خواهد شد که برای آنها هیچ چیز نخواهد بود. تخصص مفهومی بسیار مهم در بازاریابی شخصی می باشد و به این معنی است که یک بخش محدود از میان همه مخاطبان را انتخاب نماید و پیام خود را به آنها برساند.

برای تاثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطبان نسبت به بقیه افرادی که همان حوزه از مخاطبان را انتخاب نموده اند و به نوعی نقش رقیب را ایفا می کنند, باید به دنبال ایجاد تمایز و تفاوت نسبت به آنها بود, چرا که تمایز تنها روشی است که توسط آن برندشخصی در ذهن افراد نقش می بندد. همچنین برای برندسازی شخصی هیچ راه میان بری وجود ندارد و باید در این راه پشتکار داشت. تمام برند های که یک شبه به نظر می رسند ایجاد شده اند, در حقیقت حاصل سالها تلاش و پشتکار فرد بوده اند. به طور کلی گام های اصلی در فرآیند برندسازی شخصی را می توان بدین صورت عنوان خلاصه نمود:

 –  تعریف هویت اصیل, که خودشناسی و آگاهی از نقاط قوت و ارزش های انگیزاننده را شامل می شود.

– انتخاب بازاربکر, بیانگر یافتن جایگاهی مناسب در بازار هدف و میان مخاطبان مورد نظر می باشد.

–  شیوه متفاوت در اجرا, در واقع بیانگر ایجاد تمایز از دیگران می باشد که نیازمند خلاقیت و نوآوری بوده تا ویژگی منحصر به فرد ایجاد نماید.

–  انتشار, یا دیده شدن توسط مخاطبان هدف و برقراری ارتباط با آنها را در بر می گیرد.

–  حفظ و تکامل, تلاش برای حفظ و نگهداری برند با رویکردی تکاملی و رشد محور را بیان می کند.

منبع

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*